יום רביעי, 6 בפברואר 2013

איך מסירת חפצים עוזרת לנו לחסוך?

לכאורה, כשאנחנו מוסרים חפצים אנחנו מפחיתים את כמות הנכסים שיש לנו. אם יש לנו פחות נכסים, אנחנו לכאורה עניים יותר ולכן מסירת חפצים מתקשרת אצלנו עם זה שיש לנו "פחות". אבל אנחנו מספרים לעצמנו שלפחות אנחנו מוסרים את החפצים למישהו שיש לו עוד פחות מאיתנו ולכן יש לנו נחמה בזה שלפחות עשינו קצת צדק.



יש בגישה הזו כמה בעיות לטעמי. הראשונה היא שהנחמה או ההצדקה שיש לנו למסירה של החפצים היא הצדקה מוסרית (ומתנשאת). השנייה היא שרמת המוסריות של המעשה שלנו תלוייה בפער שבין מה שיש לנו ומה שיש למי שאנחנו מוסרים לו את החפץ. כל ההצדקה הזו יכולה להתנפץ בשניה אחת שבה נגלה שמי שמסרנו לו את החפץ וכל כך ריחמנו והרגשנו צדקנים ומוסריים בגללו, נוסע במכונית גדולה יותר, או גר בבית גדול יותר, או מרוויח יותר, או שאולי הוא בכלל לא אומר לנו תודה ולא מהלל את מוסריות העל שלנו.

אז הנה כמה סיבות מדוע כשאנחנו מוסרים חפצים שאנחנו לא צריכים, אנחנו עושים טובה גדולה בעיקר לעצמנו.


  1. אנחנו משלמים על השטח שהחפצים האלו תופסים - זה לא משנה אם מדובר בחפץ בגודל של קופסת גפרורים או בטלויזיה ישנה שתפסה לנו חצי מהסלון. זה גם לא משנה אם אנחנו משלמים משכנתא או שכירות. ואין גם קשר לגודל הבית שלנו. חפצים תופסים מקום. מקום עולה כסף. שלושה ג'ינסים שקנינו במבצע עדיין תופסים מקום של שלושה ג'ינסים. ביחד עם עשרים החולצות, חמשת המעילים ועשרים זוגות הנעליים שברובם אנחנו לא משתמשים, הם ממלאים ארון. אם מחלקים את השטח שהארון תופס בשטח של הבית, זה החלק היחסי שאנחנו משלמים במשכנתא או בשכר הדירה כדי "לשכן" את הבגדים שלנו.
  2. אנחנו קונים חפצים שאנחנו לא צריכים - אני מכיר אנשים שמחזיקים ארונות שלמים של צעצועים בשווי אלפי שקלים. משחקים שאף אחד לא ישחק בהם כי הילדים כבר גדולים מדי. כשהם סוף סוף מסכימים למסור אותם, הם מבינים כמה כסף הושקע במשחקים שלפעמים שחקו איתם רק פעם אחת ולפעמים אפילו זה לא. כשאני זוכר את ערמות החפצים שאני מוסר, זה גורם לי לחשוב שוב לפני שאני קונה משהו חדש. זה חוסך כסף. הרבה כסף.
  3. במקום לזרוק ולקנות חדש, אפשר לתקן - בכלכלה קהילתית, חפצים ישנים או מקולקלים נותנים הזדמנות לחברי קהילה לתקן ולחדש אותם. זה יוצר כבוד לחפצים. כבוד לחפצים גורם לנו לשמור יותר על מה שיש לנו.
  4. לא חייבים למסור, אפשר גם להשאיל - כשאנחנו משאילים חפצים לשכנים ולחברי הקהילה שלנו. מהר מאוד אנחנו מגלים שגם אנחנו יכולים לשאול מהם במקום לקנות. כן, זה יותר נוח שיש לנו גם מגהץ וגם מקדחה. אבל זה הרבה יותר חסכוני להשאיל את המקדחה לשכן כשהוא צריך ולשאול את המגהץ מהשכן כשאנחנו צריכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה